Oficjalny Partner OpenCart
0
Twój koszyk
  • Brak produktów

Jak wybrać hosting do sklepu internetowego

Jak wybrać hosting do sklepu internetowego
18.08.2021 724

Jednym z wielu wyzwań przed jakim stoi każdy właściciel sklepu internetowego, jest wybór hostingu. Od jakości hostingu zależy między innymi szybkość działania naszego sklepu, co w dużym stopniu wpływa na komfort i zadowolenie potencjalnych klientów. Zatem jakimi kryteriami należy kierować się przy wyborze hostingu dla sklepu internetowego? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w dalszej części artykułu. 


Co to jest hosting?

Zanim przystąpię do omówienia podstawowych rodzajów hostingu oraz parametrów, jakimi powinien się wyróżniać, to na wstępie pokrótce objaśnię znaczenie jego definicji. Czym tak naprawdę jest hosting? Jeżeli na co dzień korzystasz z Internetu, to zapewne zdążyłeś już zauważyć, że wszystkie strony internetowe działają przez całą dobę, dzięki czemu zainteresowani użytkownicy mogą z nich korzystać o dowolnej porze dnia i nocy. Gdyby serwis www znajdowałby się na Twoim firmowym komputerze stacjonarnym lub laptopie, który wyłączasz na noc, wówczas strona sklepu internetowego byłaby niewidoczna dla potencjalnych klientów, co z kolei skutkowałoby znacznym zmniejszeniem zysków. Chcąc zapobiegać takim sytuacjom, właściciele witryn internetowych wynajmują miejsce na specjalnych komputerach, które pracują nieustannie przez 24h na dobę. Dzięki temu każdy chętny użytkownik będzie mógł swobodnie i bez problemu z niej korzystać. Profesjonalnie taki komputer określa się mianem serwera, a usługę polegającą na udostępnianiu na nim miejsca i zasobów - hostingiem. Więcej: Co to jest hosting?



Serwer swoim wyglądem bardzo przypomina tradycyjny komputer PC, różni się od niego posiadaniem zdecydowanie bardziej wydajnych podzespołów.


Teraz kiedy już wiesz, czym dokładnie jest hosting, to przejdziemy do omówienia jego poszczególnych rodzajów.


Podstawowe rodzaje hostingu

Jako przyszły właściciel sklepu internetowego, który nie posiada żadnego doświadczenia w branży serwerów i hostingu www, z pewnością poszukujesz serwera wyposażonego w intuicyjny i funkcjonalny panel obsługi. W tym przypadku najlepszym z możliwych rozwiązań jest wynajęcie miejsca na serwerze współdzielonym. Oprócz tego rodzaju hostingu istnieją jeszcze inne, o których opowiem już za chwilę.


1.Hosting współdzielony

Jak sama nazwa wskazuje, jest to usługa polegająca na wykorzystywaniu zasobów jednej maszyny przez wielu użytkowników. Prościej mówiąc, oprócz Ciebie z tego samego serwera korzystać będą także i inni klienci danej firmy hostingowej. W zależności od mocy serwera oraz zasobów wykupionego pakietu użytkowników może być od kilkudziesięciu do nawet kilkuset.



Specyfika działania hostingu współdzielonego. Źródło: infilate.com 


Jedną z wielu zalet hostingu współdzielonego, docenianą przez zdecydowaną większość użytkowników są stosunkowo niewielkie koszty za miesięczne korzystanie z serwera. Usługa ta rewelacyjnie sprawdza się w przypadku małych sklepów internetowych zarządzanych przez właściciela lub zatrudniony personel. 

Niestety tak jak w życiu bywa, to co ma swoje plusy, musi mieć także i minusy dokładnie, tak samo jest w tym przypadku. Biorąc pod uwagę cechy hostingu współdzielonego, śmiało mogę stwierdzić, że z praktycznego punktu widzenia jest to rozwiązanie, które sprawdzi się w przypadku 99% sklepów internetowych. Jeśli natomiast oczekujemy czegoś znacznie więcej, czegoś, co wykracza poza standardowe oprogramowanie sklepów online, to wówczas swoją uwagę powinniśmy skupić na serwerze dedykowanym, bądź VPS.


2.Serwer dedykowany

Miesięczny koszt wynajęcia tego serwera wiąże się z poniesieniem kosztów w wysokości od ok. 200 zł w górę, na tym jednak nie koniec wydatków. Decydując się na korzystanie z serwisu dedykowanego, otrzymasz specjalne urządzenie ze zdalnym dostępem, do tego należy doliczyć koszt związany z wykupieniem panelu obsługi i wynajęciem doświadczonego administratora dla wynajętego serwera.  



Jedna z ofert serwera dedykowanego  


Niestety ze względu na wysoki koszt oraz dosyć skomplikowaną obsługę, rozwiązanie to polecane jest wyłącznie dużym sklepom internetowym. 


3.VPS

VPS, czyli Virtual Private Server wyróżnia się gwarantowanymi zasobami, umiarkowaną mocą, a także przystępną ceną. Natomiast minusem dla wielu jest niezbyt prosta obsługa serwera, dlatego też VPS dedykowany jest w szczególności dużym sklepom dysponującym rozbudowaną infrastrukturą oraz doświadczonymi specjalistami. 

Podobnie jak w przypadku hostingu współdzielonego, działanie VPS opiera się na współdzieleniu jednej maszyny. Różnica pomiędzy tymi serwerami polega na tym, że Virtual Private Server posiada gwarantowane zasoby, takie jak CPU lub RAM. 



Podział fizycznych zasobów serwera VPS (źródło: guidefortech.com)


Jakie parametry powinien mieć dobry hosting?

Kierując się wyborem odpowiedniego hostingu, szczególną uwagę należy zwrócić na jego parametry techniczne. Do grupy podstawowych zaliczamy między innymi:  

  • miejsce na serwerze,
  • liczbę stron,
  • transfer,
  • pocztę i konta e-mail.


1. Miejsce na serwerze

To jeden z tych parametrów, który sprawdzany jest w pierwszej kolejności. Hasło “miejsce na serwerze” odnosi się do powierzchni dysku udostępnianej nam na koncie hostingowym.


Zastanawiasz się, co może zajmować miejsce na serwerze? Są to przede wszystkim:

  • bazy danych – w przypadku sklepu internetowego będą to informacje dotyczące między innymi asortymentu, treści znajdujące się na firmowym blogu, konfiguracje wtyczek itp.,
  • pliki – czyli grafiki, zdjęcia, video, skrypty PHP i HTML, CSS, JavaScript itp.,
  • logi – to zapisane informacje dotyczące pojawiających się błędów na serwerze, odpowiedzi serwera, wywoływanych plikach itp.,
  • skrzynki e-mail - zawartość wszystkich zapisanych skrzynek e-mail, czyli wiadomości odebrane, wysłane, SPAM, kopie robocze, wiadomości wraz z załącznikami itp.


Oprócz tego miejsce na dysku mogą zajmować także kopie zapasowe, ale nie te wykonane przez dostawcę hostingu, lecz przez nas samych przy pomocy różnego rodzaju wtyczek. 


Jeśli jesteś na etapie poszukiwania hostingu, to stoi przed Tobą trudne zadanie, jakim jest oszacowanie potrzebnej ilości wolnego miejsca na dysku. Zanim to zrobisz, musisz być świadomym tego, że wraz z każdym kolejnym miesiącem będzie wzrastało zapotrzebowanie na miejsce na serwerze. Jest to szczególnie istotna kwestia dla tych właścicieli sklepów internetowych, którzy chcą sukcesywnie poszerzać swoją ofertę sprzedażową. Każde nowe zdjęcie, adres e-mail czy też opis produktu zajmować będą miejsce na dysku. Tak jak już wspominałem, nie jest to proste zadanie. Dużo w tej sytuacji zależy od Twoich indywidualnych potrzeb. Niektórym sklepom internetowym na początek spokojnie wystarcza 10 GB, inni przedsiębiorcy zaś od razu decydują się na wykupienie hostingu z ilością miejsca na dysku wynoszącą 200 GB. 


Jesteś ciekaw, jak w prosty sposób można sprawdzić ile obecnie miejsca wykorzystujemy na serwerze? W tej sytuacji wystarczy że zalogujesz się na panel zarządzania hostingiem. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek trudności ze znalezieniem informacji o ilości miejsca na dysku zawsze możesz poprosić o pomoc support, czyli obsługę klienta. 


Hosting z nieograniczonym miejscem na dysku?

Brzmi interesująco, prawda? Choć na polskim rynku nie brakuje firm hostingowych oferujących swoim klientom konta typu “unlimited” to musisz wiedzieć, że tak naprawdę każdy dysk ma ograniczone możliwości pod względem przechowywania danych, nawet jeśli mamy do czynienia z kontem hostingowym bez limitu. Zanim zdecydujesz się na ten rodzaj usługi, pamiętaj, by uprzednio dokładnie zapoznać się z przedstawionymi warunkami regulaminu korzystania z hostingu. 


2.Liczba stron

Liczba stron to tak naprawdę liczba domen możliwych do podpięcia pod jedno konto hostingowe. Aktualnie firmy hostingowe oferują swoim klientom szeroki wybór atrakcyjnych pakietów, co umożliwia dopasowanie usługi pod kątem indywidualnych potrzeb. 



Przykład: firmy hostingowe oferują różne pakiety GB na określoną ilość stron www.


W tym konkretnym przypadku musisz zdawać sobie sprawę z tego, że pomimo iż dysponujesz wyłącznie jedną stroną internetową, to tak naprawdę możesz podpiąć pod konto hostingowe więcej niż jedną domenę, która będzie przekierowywała użytkowników na stronę główną Twojego sklepu online. 


Poniżej znajdują się przykłady takich dodatkowych domen:

  • domeny dla różnych wersji językowych - typu .pl, .com, .fr, .de,
  • domeny IDN - skrót ten odnosi się do domen zarówno z polskimi znakami, jak i bez np. zdroważywność.pl lub zdrowazywnosc.pl.
  • domeny z literówkami - np.swiatzwierzat lub swiatzwierzont.
  • domeny z myślnikami i bez myślników - np. twojekosmetyki.pl lub twoje-kosmetyki.pl.

Jak już zapewne się domyślasz, im więcej dodatkowych domen tym lepiej. Dzięki temu zwiększa się szansa na to, że do Twojego sklepu internetowego trafi znacznie więcej potencjalnych klientów. 


3. Transfer

Potencjalni klienci, odwiedzając stronę Twojego sklepu internetowego, generują na niej ruch. Jednak robią to nie tylko użytkownicy. Ty również generujesz ruch, a dzieje się to w momencie, kiedy np. wrzucasz na stronę zdjęcia i opisy nowych produktów. Konta hostingowe limitują ten ruch, w szczególności dotyczy to usługi hostingu współdzielonego. Posłużę się tutaj prostym przykładem. Przyjmijmy, że Twój miesięczny limit wynosi 100 GB. Jeśli na stronie danego produktu z Twojego sklepu umieszczonych jest 5 zdjęć, gdzie każde z nich waży 200 kB, to zgodnie z obliczeniami w ciągu miesiąca tę stronę będzie mogło odwiedzić nie więcej niż 100 tys. osób.


Transfer 100 GB to dobra opcja w przypadku tych przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sprzedażą online. Niemniej jednak, w tym wypadku musisz wiedzieć o tym, że wśród odwiedzających użytkowników jest wiele niezdecydowanych klientów, którzy mogą nawet kilkukrotnie przeglądać wybrane oferty, wówczas taki transfer wystarczyłby dla zdecydowanie mniejszej ilości odwiedzających. Na szczęście wiele firm hostingowych oferuje swoim klientom transfer bez limitu, czego najlepszym potwierdzeniem są poniżej przedstawione oferty. 



Przykład: oferta hostingu z nielimitowanym transferem.


Nawet jeśli zdecydujesz się na transfer bez limitu, pamiętaj, by nie przesadzać z ilością wgrywanych na pojedynczą stronę zdjęć. Dlaczego? Ich waga ma ogromny wpływ na szybkość ładowania się strony www, dlatego też niekiedy o wiele korzystniejszym rozwiązaniem jest wzbogacenie opisu produktu o 2 dobrej jakości zdjęcia niż 5 kiepskiej. 


4. Poczta i konta e-mail

Jednym z ważniejszych aspektów, na jaki należy zwrócić uwagę przy wyborze hostingu, są skrzynki e-mail. 



Przykład: Ilość kont e-mail a powierzchnia na koncie hostingowym.


Patrząc na powyższy przykład, łatwo można zauważyć, że jedynym ograniczeniem w tym przypadku jest tak naprawdę ilość adresów e-mail (skrzynek e-mailowych), które można założyć w ramach wykupionego pakietu hostingowego. Wielkość skrzynek zazwyczaj zależy od ilości wolnego miejsca na serwerze. 


Dodatkowymi parametrami na jakie powinniśmy zwrócić uwagę są:


Rodzaj dysków i ich ograniczenia - wyróżnić tutaj możemy 3 rodzaje dysków: HDD (Hard Disc Drive), SSD (Solid State Drive) i SSD NVMe (do 11 x szybsza wersja od standardowego dysku SSD). Pamiętaj, że w przypadku hostingu do sklepu internetowego liczy się nie tylko sama szybkość dysku, ale także i IOPS, czyli ilość operacji na sekundę (odczytanych i zapisanych przez serwer na dysku).


Pamięć RAM – w tym wypadku warto zadbać o to, by wartości odnoszące się zarówno do maksymalnej ilości pamięci RAM, jak i limitu pamięci RAM dla 1 procesu PHP były jak najwyższe. Dzięki temu Twoja strona www będzie działała szybko i to nawet podczas dużego ruchu. 


Moc procesora i liczba procesów (CPU) - moc procesora przydzielona w wykupionym pakiecie hostingowym wyrażana jest jako procent CPU, odnoszący się do tego, jaką część pojedynczego rdzenia procesora mogą wykorzystać nasze strony internetowe np. 100% CPU bądź 1 GHz CPU. Jeżeli chodzi o maksymalną liczbę procesów, to tutaj zasada jest bardzo prosta – im jest ich więcej, tym lepiej. Moim zdaniem optymalnym rozwiązaniem w przypadku sklepu internetowego to 10 procesów. 


Przepustowość łącza serwera – za dobrą prędkość w przypadku hostingu dla sklepu internetowego uznaje się 500 Mb/s. Im wyższa jest przepustowość łącza serwera hostingu, tym lepiej, zwłaszcza, jeśli na stronie www znajdują się różnego rodzaju pliki do pobrania przez użytkowników.


Wersja PHP - mając na uwadze szybkość działania strony sklepu internetowego, warto wybrać hosting obsługujący najnowszą wersję PHP. Każda kolejna wersja PHP jest nie tylko szybsza, ale także i wydajniejsza od poprzedniej.  


Redis i Memcached – to specjalne dodatki do hostingu przystosowane do przechowywania niektórych informacji w pamięci RAM. Dzięki temu dane te są dostępne znacznie szybciej, niż miałoby to miejsce w przypadku przechowywania ich w bazie danych. Wykorzystanie Redis lub Memcached znacznie przyspieszy stronę internetową Twojego sklepu online. 

Liczba jednoczesnych połączeń HTTP – to jeden z najczęściej występujących parametrów bezpieczeństwa hostingu. Ograniczenie maksymalnej liczby jednoczesnych połączeń HTTP to parametr określający ilość osób mogących wysyłać żądania do strony sklepu internetowego w tym samym czasie. Warto wiedzieć o tym, że w sytuacji, kiedy wyznaczony limit zostanie przekroczony, wówczas strona www nie załaduje się odwiedzającemu ją użytkownikowi.


Bezpieczny hosting sklepu internetowego, czyli jaki?

Właściciel sklepu internetowego powinien wiedzieć też, jakimi cechami wyróżnia się bezpieczny hosting stron WWW i sklepów internetowych. Oto najważniejsze z nich:


1. Backupy, czyli kopie zapasowe

Każda firma hostingowa powinna oferować swoim klientom możliwość wykonywania i przechowywania kopii zapasowych wszystkich danych znajdujących się na naszym koncie hostingowym – baz danych, plików, e-maili itp. Najlepiej, jeśli kopie zapasowe tworzone są co najmniej raz na dobę. Niemniej jednak niektóre z firm oferują swoim klientom wykonywanie kopii zapasowych np. co 6 godzin. Jak długo powinny być przechowywane backupy? Moim zdaniem 7 dni, ale im dłużej, tym lepiej i przede wszystkim bezpieczniej. 


2. Obsługa certyfikatów SSL

Profesjonalny dostawca hostingu powinien oferować SSL za darmo. Obecnie zdecydowana większość firm hostingowych zapewnia swoim klientom bezpłatne certyfikaty SSL (Let’s Encrypt). Posiadanie certyfikatów SSL pozytywnie wpływa na pozycję firmowej strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google.



Przykład certyfikatu SSL na jednej ze stron internetowych.


Wyróżniamy trzy rodzaje certyfikatów SSL:

DV, czyli Domain Validation – to standardowy certyfikat SSL. Do jego wydania konieczne jest potwierdzenie tego, że to właśnie my jesteśmy właścicielami danej domeny.


OV, czyli Organization Validation – w tym wypadku oprócz domeny sprawdza się także firmę wnioskującą o wydanie tego certyfikatu.


EV, czyli Extendet Validation – potocznie określane mianem pełnego uwierzytelnienia, polega na dokładnym sprawdzeniu domeny i firmy wnioskującej o certyfikat. W efekcie przeglądarka internetowa oprócz adresu strony i charakterystycznej kłódki wyświetlać będzie także nazwę firmy.


       W przypadku prowadzenia sklepu internetowego wystarczające jest posiadanie darmowego certyfikatu DV, który oferuje nam między innymi Let’s Encrypt. Pozostałe rodzaje najczęściej wykorzystywane są przez instytucje bankowe. Niektóre z firm hostingowych zachęcają swoich klientów do nabycia płatnego certyfikatu SSL, niemniej jednak z praktycznego punktu widzenia nie różnią się one niczym od wersji darmowej.  


3. Zgodność z RODO

Prowadząc sklep internetowy, należy upewnić się, że funkcjonuje on zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa. Będąc w posiadaniu strony internetowej, która przechowuje i przetwarza dane osobowe innych użytkowników, podlega pod “RODO”. W tym celu należy podpisać umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych z wybraną firmą hostingową. Zazwyczaj taka umowa posiada tradycyjną formę papierową (przykład poniżej). Niekiedy może mieć ona postać stosownych zapisów w regulaminie przy zawieraniu umowy. 



Przykład umowy powierzania przetwarzania danych osobowych z hostingiem


4. Web Application Firewall (WAF)

Bezpieczeństwo w postaci systemu Web Application Firewall (WAF) zapewnia skuteczną ochronę strony sklepu internetowego przed atakami hackerskimi, co jest szczególnie istotne w przypadku gotowych systemów typu WordPress i Prestashop. Oprócz tego Web Application Firewall (WAF) jest odpowiedzialny również za przysłowiowe "łatanie" luk w systemie.


Mam nadzieję, że dzięki mojej pomocy wiesz już, co tak naprawdę oznacza termin “hosting” oraz jakimi kryteriami należy kierować się przy jego wyborze. Pamiętaj, że dobry hosting ma ogromny wpływ na sukces Twojego sklepu internetowego w sieci, dlatego też przed podjęciem ostatecznej decyzji warto, abyś dokładnie przeanalizował dostępne oferty firm hostingowych i wybrał tę, która najbardziej odpowiada Twoim potrzebom i wymaganiom.


Autorem tekstu jest Mateusz Mazurek z serwisu internetowego opisującego najlepsze hostingi: Jak Wybrać Hosting? W ramach serwisu pomaga on wybrać najlepszy hosting dla sklepu internetowego, bloga, strony firmowej czy dowolnego innego projektu.