Bardzo częstym problemem współczesnych sklepów, nie tylko OpenCart, jest zapanowanie nad zawartością sklepu. Do sklepu dodajemy dużą liczbę produktów z nadzieją, że internauta trafi do niego i zamówi dany produkt u nas. Po pewnym czasie nazwa naszego produktu, a co za tym idzie również adresu URL zwany SEO, może ulec zmianie. Nie chcemy tracić przekierowań z Google do naszego sklepu, nieprawdaż?
Z doświadczenia wiem, że opłaca się przekierowywać stare produkty na nowe. Zapewne zastanawiasz się jak można przekierować stare linki. Do tego celu przygotowałem specjalny moduł pod nazwą SEO Przekierowanie adresów URL, którego obsługa jest banalnie prosta. Moduł przechwyci link oraz pokaże go w czytelny sposób tak, abyśmy mogli podjąć decyzję, co z nim zrobić.
Opisywany poniżej moduł SEO Przekierowanie adresów URL, posiada doskonałą funkcję przechwytującą. Wszystkie adresy URL, które nie trafiły do swojego miejsca przeznaczenia zostają zapisane. Prezentacja tych adresów w naszym module jest w tabeli.
Znajduje się w niej adres URL, na który internauta został przekierowany do sklepu. Jeśli znajduje się w tej tabeli oznacza, że dany produkt nie istnieje lub ktoś celowo zmienił adres URL do sklepu.
W tabeli znajdziesz też licznik pokazujący ile razy każdy adres został wywołany. Dzięki temu wiesz, które linki są najpopularniejsze i wymagają szczególnej uwagi. Sortując po tym polu możesz w łatwy sposób zacząć od tych linków, które mają najwyższy numer.
Dodatkową informacją może być dla ciebie adres IP, który został przechwycony razem z błędnym adresem URL. Za każdym razem jest to ostatnie IP. Możesz kliknąć w link podpięty na danym IP, a następnie zostaniesz przekierowany na stronę, na której dowiesz się z jakiego kraju było to odwołanie. Jeśli będzie to np. Pakistan, Iran, Ukraina czy Rosja lub czasami USA i link będzie niestandardowy, co jest udokumentowanym prawdopodobieństwem próby włamania. Z doświadczenia wiem, że z tych lokalizacji jest ich najwięcej.
Pewnie tego nie wiesz, ale opcja przechwytywania adresów jest bardzo pożyteczną funkcją, ze względów bezpieczeństwa. Dlaczego?
Jak już wcześniej wspomniałem na liście możesz znaleźć też odwołania do twojego sklepu, niekoniecznie prowadzące do produktu. Ludzie na codzień probóją włamać się do twojego sklepu, a ty nawet nie zdajesz sobie z tego sprawy. Jeśli nie chcesz nadal chcesz żyć w nieświadomości, opuść ten artykuł :)
Dzięki modułowi SEO Przekierowanie adresów URL, dowiesz się jakim jesteś szczęściarzem, że nie masz sklepu opartego na Worldpress. Dowiesz się także jakie adresy są sprawdzane przez hakerów i wówczas możesz zareagować na takie działanie przekierowaniem. Profilaktyczne sprawdzanie adresów, które są dla ciebie "dziwne" na twoim serwerze może zaoszczędzić ci wiele problemów ze sklepem.
Internautów próbujących włamać się do twojego sklepu możesz wykorzystać przekierowując ten ruch na wybrany produkt lub część twojego sklepu. Jeśli w twojej bazie znajdą się adresy typu http://twoja-strona/wp-login.php lub http://twoja-strona/administrator masz pewność, że ktoś sprawdza jaki masz system. Czasami osoby chcące się włamać sprawdzają na ile odporny na "wstrzyknięcie" kodu jest twój sklep. Dlatego w tabeli możesz zobaczyć linki nieposiadające id= (puste) lub z dziwnymi znaczkami np. ?tag=payu'A=0 lub %27%20and%20%27x%27%3D%27x albo +order+by+1+--+. Warto przyglądać się z uwagą takim linkom.
Wszystkie takie zachowania możesz przekierować na inne strony ucierając nosa oprawcy. Dodatkowo posiadasz IP oprawcy, więc możesz zablokować jego IP na serwerze. Dobrym pomysłem na takich gagatków jest przekierowanie ich na stworzoną odpowiednio stronę z treścią specjalnie dla nich przeznaczoną. Ale wszystko zależy od ciebie.
W najnowszej wersji modułu dodano historię danego linku. Można ją włączyć lub wyłączyć. Jeśli opcja jest włączona to wszystkie przekierowania na adres znajdujący się w module zostaną zapamiętane. W historii znajduje się link przekierowania na nasz sklep, IP oraz jakiej pzreglądarki używał użytkownik.
Taka historia pozwoli też zlokalizować pochodzenie blędnego linku i jego poprawienie oraz zlokalizowanie źródła z ktorego pochodzą ataki na nasz sklep.
Praca z modułem jest bardzo prosta i przyjemna. Jeśli zdecydujesz się na zmianę zachowanych adresów wystarczy, że klikniesz na edycję wybranego adresu. W edycji masz do dyspozycji trzy pola.
W pierwszym polu znajdziesz stary adres przechwycony przez moduł, a w następnym wprowadzasz nowy adres, na który ma zostać przekierowany internauta. Następnie opcjonalnie wybierasz tryb przekierowania 301 lub 302. Zmieniasz status na włączony i zapisujesz zmiany.
Od tego momentu internauci wchodzący na stary adres URL zostaną przekierowani na nowy URL. Prawda, że proste?
W każdej chwili masz dostęp do adresów i możesz nimi dowolnie zarządzać. Pomcny est też filtr pozwalający na szybkie odszukanie wybranego adresu.
Przekierowanie nie musi być w obrębie twojego sklepu, bo możesz przekierować dany link na inną stronę zewnętrzną.
Jeśli masz jakieś pytania dotyczące modułu możesz je zadać pod artykułem.